Vad vi gjorde 2018:

Stadskärnans möjligheter och utmaningar

Den 3 december arrangerar Centrum för Handelsforskning vid Lunds universitet tillsammans med Handelsföreningen i Lund en halvdag kring stadskärnans möjligheter och utmaningar.

Efter år av minskad handel har svenska stadskärnor börjat gå med plus igen. Men vad är det egentligen som driver ekonomin? Hur ser stadskärnans hållbara framtid ut och hur kan den marknadsföras?

Med utgångspunkt från aktuell forskning på temat ”Retail Destination” belyser vi relationen mellan handel och plats. Hur går det till när handel ”tar plats”? Vilken slags handel växer fram i vissa miljöer och hur skiljer sig dessa handelsmiljöer från varandra?

PLATS: Magle konserthus, Magle Stora kyrkogata 4, Lund

TID: 3 december kl. 8.30-13 inkl. lunch

Länk till program och anmälan

I hjärtat av Lund Hösthelg 23-24 november

• Butikerna öppna kl. 10-19 fredag och kl. 10-16 lördag
  • Vi uppmanar till fest, färg, aktiviteter och erbjudanden, ballonger, flaggor, marschaller i verksamheter i stan, för att gemensamt visa Lund från sin bästa sida en helg sent i november!
  • Alte Kamereren spelar fredag eftermiddag

Vi julpyntar staden tillsammans

• Lunds kommun och Handelsföreningen uppmuntrar butiker och andra näringsidkare i Lund stad att bidra till julstämningen genom att dekorera utanför sina lokaler utan sedvanlig tillståndsansökan. Även försäljning utanför lokalen är tillåten, dock i mindre omfattning. Erbjudandet gäller från den 30 november, när granen tänds på Stortorget, och till och med julafton 24/12. Det är viktigt att varuexponering och försäljning inte begränsar framkomlighet och tillgänglighet.Den gemensamma julsatsningen är ett försök som sedan kommer att utvärderas av Lunds kommun och Handelsföreningen. Temafärgerna för skyltningen i år är guld, rött och grönt och är inspirerat av Musikhjälpen så det är bra om alla försöker tänka på det när ni skyltar!!!Länk till ”Jul i stadskärnan 2018”

Musikhjälpen 10-16 december

Den 10 till 16 december står Lund värd för årets upplaga av ”Musikhjälpen”. Under sex dygn direktsänder Sveriges Radio och Sveriges Television dygnet runt från en glasbur på Stortorget i Lund. Temat för Musikhjälpen 2018 är ”Alla har rätt att funka olika.” Pengarna som samlas in ska gå till att ge människor med funktionsnedsättning tillgång till skola, vård, stöd och hjälp.

Runda Upp till Musikhjälpen

Runda Upp är ett samarbete mellan Handelsföreningen i Lund, Musikhjälpen / Radiohjälpen och Runda Upp, i december 2018. Att Runda Upp innebär att man som kund i samband med köp i kassor erbjuds att runda upp sitt köp till förmån för Musikhjälpen.

Handelsföreningen har ett gruppavtal som gäller alla butiker i centrala Lund och står därmed för kostnaden. För att delta i detta koncept behöver du göra en intresseanmälan här senast 25 november!

Visuell kommunikation för butiker

Genom att visuellt kommunicera på rätt sätt kan alla som jobbar i butik påverka kunden i köpprocessen. Med enkla knep kommer du lära dig hur man marknadsför sig i butiken, hur man styr kundens väg i butiken, vilka produkter som ska synas och hur varumärket tolkas. Följer du vissa visuella regler och vet hur de fungerar får du ett starkare koncept som genererar mer pengar i företaget. Du får tips och konkreta råd när vi rör oss i olika butiksmiljöer, som sedan kan omsättas i egen butiksskyltning och exponering.

Målgrupp: butikschef, butiksansvarig, ägare
Tid: två timmar per butik genomgång med Helena från Wow Kommunikation med förslag på förbättringar och handlingsplan. Tillgänglighet per telefon under utvecklingsarbetet samt återbesök med uppföljning efter några veckor. Gemensam workshop för medarbetare i alla deltagande butiker.

Anmäl ditt intresse genom att maila till info@handelsforeningen.se.

Rådgivning kring GDPR

Behöver du och ditt företag stöd för att komma igång med ert GDPR-arbete kan juristbyrån Sällberg & Co komma till just ditt företag och hjälpa er. Målsättningen med detta projekt är att bistå Handelsföreningens medlemmar med implementeringen av den nya lagstiftningen.

Handelsföreningens stiftelser står för 3/4 av kostnaden, och du betalar själv 1000 kr ex moms för 4 timmar kvalificerad juridisk rådgivning som kan disponeras efter ditt företags särskilda behov. Exmpelvis kan Sällberg & Co genomföra en analys över era nuvarande personuppgiftshantering och utifrån de riskområden som Sällberg & Co identifierar kan några/någon av nedanstående implementeringsåtgärder påbörjas eller genomföras beroende på upplägg, så att ni känner att arbetet är påbörjat och att ni är igång.

• Samtyckestexter
  • Kort extern policy
  • Text/formulering till mailen vid skickande av nyhetsbrev
  • Tilläggsvillkor i anställningsavtal
  • Upprättande av en kort registerförteckning över hur era kunder behandlar personuppgifter

Anmäl dig genom att maila till info@handelsforeningen.se.

Lär dig texta snyggt

DATUM: torsdag 15 november
TID: 15 – 18/19
Plats: Kerstins rum, AF-borgen i Lundagård

Vi anordnar vi en kurs i lettering där du lär dig att rita bokstavsformer från grunden tillsammans med bokstavsillustratören och författaren Lise Hellström.

Lettering är en modern och lekfull form av kalligrafi som kan användas för att skapa intresse eller stärka ens varumärke i form av handskrivna dekorativa skyltar och annat kommunikationsmaterial. Det behövs inga förkunskaper, bara intresse och tålamod. Lettering kan verka svårt men alla kan lära sig. Anmäl att du vill delta genom att maila till info@handelsforeningen.se

Frukostmöte med polisen

DATUM: torsdag 8 november
TID: kl. 8.15
Plats: Patisseriet

Välkommen till frukostmöte på Patisseriet där kommunpolis Joakim Nyberg deltar och informerar. Anmäl att du vill komma genom att maila till info@handelsforeningen.se!

Höstmöte

DATUM: torsdag 25 oktober
TID: kl. 19
PLATS: Magle konserthus

Mötet innehåller en mycket kort formell del som följs av en föreläsning av Wow kommunikation på temat Visuell kommunikation. Därefter bjuder Handelsföreningen på mat & vin.

Anmäl er genom att maila till info@handelsforeningen.se. Varmt välkomna!

Frukostmöte –  bättre affärer med hållbarhet

Torsdag 18 oktober bjuder Handelsföreningen i samarbete med Fairtrade City Lund in dig som handlare i Lund till Mejeriet och ett frukostseminarium på temat Bättre affärer med hållbarhet.

TID: torsdag 18 oktober kl. 8.00 – 9.30
PLATS: Mejeriet, Stora Södergatan 64

8.00 – 8.15: Drop-in och frukostmingel. Vi bjuder på en schysst frukost!
8.15 – 8.20: Välkommen!
8.20 – 8.40: Hållbarhet, digitalisering och handel med Johan Jansson, docent i företagsekonomi på K2 och Lunds universitet. Johan forskar om olika aspekter av hållbarhet hos företag och konsumenter.
8.40 – 9.30: Panelsamtal med fokus på tankar kring hållbarhet i handeln. Vilka möjligheter och utmaningar finns? Vad efterfrågar kunderna? Lyckade exempel vi kan inspireras av etc. Panelen leds av Johan Jansson och paneldeltagare är representanter från handeln i Lund; Naturkompaniet, ICA Malmborgs Tuna, MoveByBike och Love Coffee Roasters.

Anmäl dig senast den 16/10 via anmälningsformulär här!

Frukostseminariet är ett samarbete mellan Handelsföreningen och Fairtrade City Lund och sammanfaller med de nationella Fairtrade Fokusveckorna som har tema Schysst frukost. Genom samarbetet lyfter vi handelns betydelse för hållbar utveckling och vidgar perspektivet utanför Fairtrade.

London 23-25 november

Vi är glada över att presentera ännu en av de mycket uppskattade trendspaningsresorna till London, under ledning av professor Ulf Johansson vid Centrum för Handelsforskning. Resan inleds i London på kvällen den 21 november, och det intensiva programmet pågår t.o.m. eftermiddag 23 november. Till detta kommer ett informationsmöte innan resan och en efterträff. Målgruppen är denna gången detaljhandel med sällanköpsvaror samt fastighetsägare.

Anmäl ditt intresse att delta till info@handelsforeningen.se.

Film för din verksamhet

Tid: Tisdag 9 oktober kl 9-16
Plats: Tiny Lumberjack, hörnet Fredsgatan/Karl XI-gatan
Deltagare: max 10

Film
 är det bästa sättet att nå ut med berättelser och marknadsföra sin verksamhet. Ändå är det få som verkligen lyckas förmedla det de vill med sina klipp i alla digitala kanaler.

Presentation från Tiny Lumberjack: På bara en dag kan vi på Tiny Lumberjack Film hjälpa till att lyfta din förmåga att göra film dramatiskt. Vi lovar att dina filmer kommer att få större genomslag och vi lovar att du kommer att ha mycket roligare när du gör dessa filmer.

Behövs förkunskap? – Nej.
Behövs särskild teknik? – Ja. Din smartphone.
Är det allt? – Ja.

Anmäl dig genom att maila till info@handelsforeningen.se.

Resa till Apulien 30/9-4/10

RESAN ÄR FULLTECKNAD. Det går bra att anmäla sitt intresse till en upprepning av resan som förhoppningsvis kommer att genomföras!

I höst kommer en matresa till Apulien att anordnas i syfte att bringa inspiration att ta med tillbaka till Lund och cityhandeln, för att göra hösten 2018 till en av de bästa. Resan arrangeras av Flavia Giordano, matkreatör och matnörd ut i fingerspetsarna, uppvuxen i Apulien med stor passion för pasta och olivolja.

Resan vänder sig till er som verkar inom resturang och café samt i butiker som säljer mat. När ni har läst om resan (länk till pdf) och börjat sukta kan ni göra en bindande intresseanmälan senast 20 maj till samordnaren Bianca Denvall.

Anmälan skall i ett andra skedet fullföljas genom en anmälningsavgift på 3000 kr (motsvarande kostnad för flygresa) som kommer att återbetalas efter resan. Uteblir man utan medicinska skäl, likt försäkringsvillkoren på hos andra researrangörer, återbetalas denna summa. Avi för inbetalning mailas.

Vi ser enormt mycket fram emot denna resa och hoppas att vi kan få 16
personer från Handelsföreningens medlemmar att nå maximal inspiration och många lärdomar.

Valdebatt 21 augusti

Hur blir Lund Sveriges attraktivaste stadskärna?
Vad behövs för att stärka centrumhandeln?
Hur förbättrar vi tillgängligheten?

Dessa och andra frågor hoppas vi belysa i en valdebatt dit samtliga politiska partier representerade i kommunfullmäktige är inbjudna. Vår förhoppning är att varje parti representeras av en person med särskilt engagemang för stadskärnan.

Debatten äger rum i Stora Salen på Grand Hotel 21 augusti kl. 19-21.
Moderator är Eskil Fagerström , Lundabo sedan 1971 och journalist på Sydsvenskan.

Inbjudan till åhörare skickas förutom till medlemmar i Handelsföreningen Lund även till Fastighetsägarföreningen, kommunens representanter i Citysamverkan, nära samarbetspartners, andra företagare verksamma i Lunds stadskärna och media.

Anmäl dig här!

HepCat Store Årets Lundaköpman

Handelsföreningen presenterar stolt Årets Lundaköpman – HepCat Store. HepCat Store är en livsstilsbutik inriktad på kvalitetsdenim och klassiska arbetskläder, skor, hattar, musik, tidskrifter, böcker, accessoarer. Handplockade klassiska plagg, skapade med kärlek och kvalitet. I sin fysiska butik såväl som i webbutiken strävar man efter att erbjuda service och kunskap långt utöver det vanliga.

Det råder härlig stämning bland både kunder och personal i deras unika garage på Sankt Larsområdet, en kort cykeltur från stadskärnan. Kanske ser vi snart en pop up butik i centrum! Stort grattis till Robert Göthe och hans medarbetare!

HepCat Store, Sankt Lars väg 21, Lund. www.hepcatstore.se