Utmärkelser 2010

Årets lundaköpman 2009

images-stories-handels-stenugnw1-500x375

St Jakobs Stenugnsbageri, som öppnade i Lund den siste oktober 2008, utnämndes till 2009 års Lundaköpman under en ceremoni i Rådhuset. Bengt Larsson, ordförande i Handelsföreningen överlämnade diplom, blommor och vandringspris med motiveringen ”2009 års Lundaköpman vågade satsa på ett nytt koncept just när lågkonjunkturen slog till. Det udda sättet att baka och skapa bröd samt brödens form är orsaken till att satsningen blivit en sådan succé”

I priset ingår ett stipendium samt ett bidrag på 15.000 för kompetensutveckling av hela personalen. Lennart Malmbjer, ordförande i Handelsföreningens stiftelse överlämnade stipendierna.

Årets anställd 2009

images-stories-handels-anst2010w1-500x573

Matilda Hansson, Osthuset i Saluhallen, utsågs till ”Årets anställd” med motiveringen ”Matilda har under sin tid på Osthuset och i branschen utvecklats enormt i sin yrkesroll. Hon har en grundläggande god servicekänsla, men framförallt en stor känsla för ansvarstagande och noggrannhet. Från att vara biträde har Matilda växt i sin yrkesroll till att vara ansvarig och delaktig i de flesta sysslor och frågor som finns i ett handelsföretag. Allt från inköp och schemaläggning till mässprojekt axlar hon på bästa sätt”.

Årets handelselever 2009

Rebecca Pettersson och Sara Darth, båda från Katedralskolans Handelsprogram hade förslagits av sina lärare och fick motta utmärkelsen ”Årets Handelselev” för goda utbildningsprestationer, fina vitsord från sina praktikplatser, stort intresse och höga ambitioner att arbeta och utvecklas inom handel och mycket god känsla för service.

Årets Anställd och Årets Handelselever mottog sina utmärkelser vid Handelsföreningens Årsmöte på Grand Hotel. Förutom sedvanliga diplom och blommor erhöll de var sitt stipendium på 5.000 kr.