Höstmöte i Handelsföreningen

TID: 9 december 19.00
PLATS: Magle konserthus

Handelsföreningens medlemmar och alla anställda i alla medlemsföretag hälsas välkomna till Höstmöte. Efter ett kort formellt möte bjuder Handelsföreningen på mat, dryck och någon form av aktivitet 🙂

Deltagande är kostnadsfritt men anmälan obligatorisk via länk nedan!

Förslag till Dagordning:
Val av ordförande för mötet
Val av sekreterare för dagens protokoll
Val av två justeringspersoner/tillika rösträknare för mötet
Dagordningens godkännande
Årsavgift för påföljande år
Övriga avgifter/serviceavgift för 2022
Mötet avslutas

En bra sommar för handel och restaurangnäring i Lund

Sydsvenskan och Skånska dagbladet skriver om handeln i Lund som under sommaren visar en stark positiv trend, med stora grupper turister som en bidragande faktor. Även hemestrande svenskar njuter av en lång rad nya restauranger, vinbarer och butiker som inbjuder till att upptäcka sommarlund från nya vinklar.

Under pandemin har det skapats nya fantastiska verksamheter i Lund, något som visar på den inneboende kraften i vår stad och hos våra entreprenörer. Antalet konkurser är mycket lågt, även i förhållande till åren före pandemin.

Mystery shopper

Hur lever du upp till dina egna förväntningar på hur kunden blir bemött i din verksamhet? Hur kan du ta tillvara på din främsta konkurrensfördel i mötet med dina kunder/gäster? Nu finns återigen möjlighet att delta i ett projekt där vi anlitar en Mystery Shopper för att kartlägga en ögonblicksbild från din verksamhet. Service dokumenteras och utvärderas vid två besök. Detta material används sedan vid en workshop, datum meddelas senare. Projektet inleds så snart tillräckligt många anmälningar kommit in, och gäller såväl butiker som restauranger och serviceföretag.

Handelsföreningen står för kostnaden för alla medlemmar som önskar delta, men om du driver café eller restaurang kan du behöva bekosta en lunch alt. en rätt, med en alkoholfri dryck.

Anmäla dig via länken nedan!

Årets Lundaköpman 2020 – Love Coffee

Handelsföreningens utmärkelse “Årets Lundaköpman” tilldelas 2020 Love Coffee!
Med kaffebar på Klostergatan och kaffe- & vinbar på Clemenstorget har Daniel Remheden skapat kreativa, viktiga och genuina mötesplatser i hjärtat av Lund –  platser som inspirerar till att umgås över god hantverksdryck och främjar en medveten kaffekultur.

Specialkaffe av hög kvalitet från små producenter rostat i eget rosteri och naturviner med ärliga uttryck från sin ursprungsplats är röda trådar i verksamheten. Love Coffee genomsyras av ett djupt engagemang för hållbarhetsfrågor och stor kärlek till goda råvaror.

Daniel är en driven entreprenör som inspirerar till utveckling och samverkan i Lund. Love Coffee öppnade på Clemenstorget för precis ett år sedan, och har sedan dess utvecklats till en kaffe- och vinbar med en fantastisk uteservering på det omgestaltade vackra Clemenstorget. I den intilliggande lokalen har Folk Pizza och Bar just öppnat.

Stort grattis och varmt lycka till framöver önskar Handelsföreningen i Lund!

Love Coffee, Klostergatan 1

Love Coffee & Wine bar, Clemenstorget 2

www.lovecoffee.se
instagram lovecoffeelund

God fortsättning!

2020 bjöd på prövningar och utmaningar som ingen av oss var förberedd på, och det här året inleds på samma vis. Det har varit tungt och slitsamt, och en tid av stor oro för var och en av oss och i alla våra verksamheter. Skillnaden mellan branscher är stor – svårast har restauranger, hotell, besöksnäring samt kläd- och skobutiker drabbats. Samtidigt har många även inom dessa branscher varit framgångsrika efter att ha ställt om, utvecklat sina verksamheter och tänkt nytt.

Vi har alla ägnat många med arbetstimmar åt att hitta nya sätt att möta våra gäster och kunder, tryggt och ansvarsfullt i enlighet med ständigt förändrade restriktioner.

Även mitt i denna kris har det skapats nya fantastiska verksamheter i Lund, något som visar på den inneboende kraften som finns i vår stad och hos våra entreprenörer. Några verksamheter har tagit en förhoppningsvis tillfällig paus, men än så länge har vi faktiskt drabbats av färre konkurser än normalt.

Till ljuspunkterna under året hör ett lyhört och uppmärksamt samarbete med såväl politiker som tjänstemän inom Lunds kommun. Lund tillhör de kommuner i Sverige som längs hela vägen reagerat snabbast, funnit innovativa lösningar och vågat pröva nya grepp som varit till stor glädje för företagare i Lund. Det är tydligt att andra kommuner har följt och inspirerats av Lunds kommuns arbete och åtgärder.

Bilden ovan visar 2020 års mest omtyckta bilder på vårt instagram, och presenterar det Lund som vi så gärna vill se och visa upp. En underbar, vacker stad med det omgestaltade Clemenstorget och alla fantastiska juldekorationer i fokus, liksom några av de handlare som får representera alla de som spridit ljus, hopp och glädje, och vågat satsa nytt och framåt i en mörk och svår tid.

Vi hoppas att smittspridningen snart vänder neråt, att vaccinationerna tar fart och att vi kan återgå till en mer normal tillvaro där vi kan mötas och umgås som vi är vana vid. Om du behöver råd eller stöd är du som alltid varmt välkommen att kontakta Handelsföreningen. Ta hand om varandra!

Sven Petter Hovelius
Lexis Papper
ordf. Handelsföreningen i Lund
telefon 0707-909020

info@handelsforeningen.se

Gratis flaggor till alla medlemsföretag

Med anledning av att LundaPride i år hålls i en mycket begränsad form, vill Handelsföreningen gärna bidra till att klä vår stad i regnbågens färger. Om du vill ha en flagga fyller du i formuläret nedan, och anger också om du behöver en hållare. Flaggorna bekostas av Handelsföreningen och delas ut av LundaPride.

Retail Awards

Nominera en butik du uppskattar eller kanske din egen, till utmärkelsen Årets butik på Retail Awards. Retail Awards skriver: “Nu är nomineringen i full gång inför handelns mest prestigefyllda pris – Retail Awards 2021. I årets upplaga koras vinnare i nio olika kategorier och nomineringarna bedöms av kvalificerade jurygrupper. Vinnarna tillkännages på detaljhandelns nya stora mötesplats Retail Arena den 20 oktober. Läs mer om alla kategorier på www.retailawards.se.” Deadline för nomineringar är 24 juni.